Extra verbinding tussen Wanssum en Geijsteren
Om de negatieve effecten van de rondweg te beperken wordt er een extra fiets- en wandelverbinding gerealiseerd via de Meerlosebaan.


De provinciale rondweg die in het kader van Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum wordt aangelegd, moet een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de leefbaarheid van Wanssum. De nieuwe weg doorsnijdt echter een aantal bestaande verbindingen tussen Geijsteren en Wanssum. Met name voor fietsers, wandelaars en schoolgaande jeugd is dat erg vervelend.

Om de negatieve effecten van de rondweg te beperken wordt er een extra fiets- en wandelverbinding gerealiseerd via de Meerlosebaan. De huidige Meerlosebaan wordt daarvoor verbreed met fietsstroken of mogelijk zelfs voorzien van een vrijliggend fietspad. Om de veiligheid op deze verbinding te garanderen wordt de weg voor autoverkeer afgesloten. Ten noorden van de rondweg is de Meerlosebaan in de toekomst dan alleen nog toegankelijk voor fietsers, voetgangers en landbouwverkeer.

Fietsers en voetgangers kunnen de provinciale rondweg straks via een brug oversteken. Deze wordt ter hoogte van de Meerlosebaan aangelegd. Omdat de rondweg daar verdiept ligt, hoeven de hellingen naar de brug niet zo hoog en lang te worden. Om de route naar basisschool de Peddepoel zo kort mogelijk te maken, wordt het zandpad (Peddepoel) van de Meerlosebaan naar de Gouverneur Houbenstraat verhard.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck is erg blij met deze oplossing: “Negatieve effecten van de rondweg wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Met deze extra verbinding is niet alleen de schoolgaande jeugd uit Geijsteren geholpen, maar kunnen ook de bewoners van de Meerlosebaan en omgeving gemakkelijk bij het Landgoed Geijsteren komen voor een wandeling.”

Met de aanleg van de fietsbrug komen de eerdere plannen voor de aanleg van een fietstunnel ter hoogte van de Nieuwlandsestraat te vervallen. Een tunnel op die plek zou onevenredig veel geld kosten, omdat deze grotendeels in het grondwater zou komen te liggen.

De Geijsterseweg blijft overigens in de toekomst ook beschikbaar als verbinding tussen Wanssum en Geijsteren, maar zowel de weg als het fietspad worden om de nieuwe industriehaven geleid.

Ook na heroverweging moet Den Schellaert wijken
Eind juni werd bekend dat Den Schellaert, het voormalige gemeentehuis van Wanssum, moet wijken voor Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum. Na protesten van lokale heemkundeverenigingen en de oprichting van werkgroep Behoud Den Schellaert drong Gedeputeerde Patrick van der Broeck er op aan dat er samen met de werkgroep en een landschapsarchitect opnieuw gekeken zou worden naar de verschillende opties.


Deze heroverweging heeft er uiteindelijk niet toe geleid dat Den Schellaert behouden kan blijven. De argumenten voor sloop van het gebouw blijven overeind, en andere opties bleken niet haalbaar of van onvoldoende kwaliteit. Werkgroep Behoud Den Schellaert betreurt het uiteindelijke besluit, maar spreekt haar waardering uit over de manier waarop de bestuurders van de Gemeente Venray en de Provincie Limburg en het projectbureau haar noodkreet hebben behandeld.

Opgave gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum
Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum combineert een aantal belangrijke doelstellingen in een integraal plan: het maken van ruimte voor de rivier, het realiseren van nieuwe, hogere waterkeringen, het ontwikkelen van natuur en landschap, het vergroten van de leefbaarheid van Wanssum en het bieden van ruimte aan nieuwe economische ontwikkelingen.

Één van de belangrijkste maatregelen die de gebiedsontwikkeling neemt ten aanzien van ruimte voor de rivier, is het reactiveren van de Oude Maasarm. Samen met de hoogwatergeulen van Ooijen en Wanssum ontstaat daarmee een waterstandsdaling van 35 cm bij hoogwater op de rivier. De Oude Maasarm heeft namelijk een belangrijke functie bij de afvoer van de Maas bij hoogwater. Een meestromende Oude Maasarm is cruciaal bij de bestrijding van hoog water op de Maas. Daartoe moeten de dijken worden verlegd en verhoogd en knelpunten worden verwijderd.

Één van de grootste knelpunten is de doorstroomopening in het centrum van Wanssum (onder de Brugstraat). Deze opening moet fors worden verdiept en zo’n 80 meter breed worden. Daarnaast komt de nieuwe brug over de doorstroomopening hoger te liggen dan het huidige niveau, omdat deze moet aansluiten op de toekomstige dijkhoogte.

Oplossing aan de westzijde
Bij het uitwerken van de plannen kwam een oplossing aan de westzijde als beste uit te bus. In deze variant kunnen de C1000 en het tankstation behouden blijven. Dat is niet alleen goedkoper, maar zorgt er ook voor dat de ondernemers zelf kunnen besluiten of en op welk moment ze verhuizen. Bij een ontwikkeling aan de westzijde komt de brug en de doorstroom in het midden tussen de twee dorpsdelen te liggen en is het mogelijk de twee dorpshelften maximaal bij elkaar brengen, in het hart van Wanssum. De inpassing aan de westzijde past ruimtelijk beter bij het toekomstige havenbeeld en bij de herontwikkeling van het gebied rond de jachthaven en biedt meer ruimte voor een toekomstige centrumontwikkeling, met maximale kansen voor detailhandel, horeca, wonen en een MultiFunctioneelCentrum (MFC). Bovendien is deze oplossing technisch beter inpasbaar; zijstraten en opritten hoeven niet of nauwelijks verhoogd te worden.

Hoe verder
Een landschapsarchitect heeft samen met het projectbureau en de werkgroep Behoud Den Schellaert alle mogelijkheden nog eens bekeken. Ondanks deze heroverweging heeft het projectbureau besloten vast te houden aan sloop van Den Schellaert. Toegezegd is wel dat samen met belanghebbenden gekeken wordt naar een goede invulling van het centrum van Wanssum. Afgesproken is dat het projectbureau samen met een landschapsarchitect en een vastgoedadviseur op basis van alle wensen die de afgelopen jaren in Wanssum zijn opgehaald een schetsontwerp maakt. Dat schetsontwerp wordt op 11 maart met de dorpsraad, werkgroep Behoud Den Schellaert en bewoners van het centrum van Wanssum besproken. De uiteindelijke resultaten worden op 1 april tijdens een extra openbare dorpsraadvergadering van Wanssum gepresenteerd.

Ericaweg blijft aangesloten op N270
De Ericaweg (Oirlosedijk) in Wanssum blijft ook in de toekomst rechtstreeks aangesloten op de N270. Om de doorstroming van het verkeer op de rondweg te bevorderen, wordt er op de N270 – komend vanuit Wanssum – een linksafstrook aangelegd.

Verkeer dat vanaf de rondweg de Ericaweg op wil, houdt dan niet langer het verkeer op.

De eerder geplande parallelweg die vanaf de Ericaweg langs de N270 richting Wanssum was voorzien, zal nu als tweerichtingenfietspad worden aangelegd. Fietsers die vanuit Wanssum richting Oirlo gaan, hoeven dan niet de rondweg over te steken.

Informatiekrant online
De informatiekrant die vorige week huis-aan-huis werd bezorgd in het plangebied is nu ook online te lezen.


Klik hier voor de informatiekrant. 

Openingstijden carnaval
In verband met carnaval is het projectbureau op 16, 17 en 18 februari gesloten. Vanaf donderdag 19 februari kunt u weer bij ons terecht.


Wij wensen iedereen veel plezier tijdens de carnavalsdagen! 

Ga naar onze website voor meer nieuws
Projectbureau Ooijen-Wanssum, Geijsterseweg 12b, 5861 BL Wanssum
Tel. 0478 - 85 3888 / Email: info@ooijen-wanssum.nl
Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum is een integraal project van:
Disclaimer
Deze nieuwsbrief is met zorg geredigeerd. Projectbureau Ooijen-Wanssum kan echter niet instaan voor de feitelijke juistheid van bijdragen. Projectbureau Ooijen-Wanssum kan ook geen aansprakelijkheid accepteren voor enige schade die resulteert uit de bijdragen in deze nieuwsbrief. U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u uw gegevens heeft achtergelaten op de website van Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum.
Wilt u voortaan deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden.